reklama

Ako som pozval svoju mamu na Slovensko

Neuveríte, čo som musel robiť, aby som Ja, už viac ako 10 rokov občan SR a EU, pozval svoju mamu na návštevu na Slovensko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (61)

Po 18-tich rokoch som konečne mohol pozvať svoju mamu na Slovensko. Mama už tu bola skôr, ale posledné roky sa starala o môjho otca a o vlastnú mamu, nemohla ich nechať doma a prísť na návštevu ku vnúčatám. Ja som v Peru pár krát medzitým bol, ale nikdy už necestovala celá moja rodina. Vždy je jednoduchšie zaplatiť jednu letenku, ako zaplatiť 5 leteniek.

Mám sesternice v Nemecku, ktoré už viac krát pozývali vlastné mamy na návštevu, a preto som vedel, že aby dostala slovenské vízum, musí buď preukázať, že má dostatočný príjem, alebo má mať oficiálnu pozvánku z krajiny EU, ktorú ide navštíviť. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spýtal som sa známych, ktorí tu už mali rodičov na návšteve a povedali mi, že sa pozvánka vybavuje na cudzineckej polícii. Druhý kamaráť mi odporučil, aby som radšej poprosil známym z Rakúska nech ju oni pozvú, že to bude jednoduchšie. Nechápal som, prečo mám obťažovať známych.  

Na cudzineckú políciu som išiel skoro ráno. Vedel som z rozprávania cudzincov, že treba isť veľmi skoro, lebo je tam veľa ľudí a niekedy nestihnú všetkých obslúžiť. Bol som tam o 6:00 ráno a na šťastie okno číslo 4, kde sa dávajú informácie, a kde sa vybavujú pozvánky, ide veľmi rýchlo. Naivne som si myslel, že ako občan EU môžem bez problémov pozvať svoju mamu!!! tak som mal pri sebe len fotokópiu jej pasu. Pri okne mi povedali, aké doklady mám priniesť:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Môj rodný list s oficiálnym prekladom do slovenčiny. Fotokópia mojich dokladov a pasu mojej mamy. To všetko, aby mohli preveriť, že je to moja mama. Peruánsky rodný list treba vypýtať v Lime na špeciálnej matrike, potom ho dať overiť na MZ v Lime, potom na konzulárnom úrade v Buenos Aires, ktorý má územnú pôsobnosť pre Peru. Potom oficiálny preklad do Slovenčiny. Malina !. Našťastie, keď už mám slovenské občianstvo, mám aj slovenský rodný list a aj ten stačil (len neviem prečo si ho nechali).

  • Posledné 3 výpisy z účtu alebo aktuálny stav, kde budem mať najmenej 12 x životné minimum a 56 eur za každý deň pobytu mojej mamy. Ja som chcel, aby prišla na 6 týždňov a už som mal kúpenú letenku. Policajtka mi vypočítala, že musím mať na učte viac ako 5000 eur (okrem letenky a poistenia) inač nás moja mama nemôže navštíviť. Paráda!. Peniaze sme nejako dali dokopy, potom sme išli do banky a vypýtali sme stav na účte. Platili sme poplatok 1,5 €. A mali sme ho.

  • Výpis z katastra ak som majiteľ bytu inač zmluva o najme.

  • Kolky za 33 eur.

Všetko som nachystal a znovu som išiel na cudzineckú políciu, ale tento krát len o 7:00, keď som vedel, že pri okne číslo 4 to ide celkom rýchlo. Všetko som odovzdal a policajt mi povedal, že úkon trvá 10 pracovných dní. Super!.

O týždeň cez víkend prišli dvaja policajti skontrolovať adresu a vyspovedali ma. Spýtali sa čo všetko idem s mamou navštíviť, kam všade pocestujeme, aký veľký byt máme, koľko ľudí v ňom býva,  a či nebude chcieť zostať na Slovensku. Pokojne som odpovedal na všetky otázky aj keď neviem či by nejako ovplyvnilo posúdenie pozvánky, ak namiesto, toho aby sme išli najprv do Vysokých Tatier, išli by sme do Slovenského Raja. Policajt všetko zapisoval. Išla susedka okolo a hneď sa spýtala, či je nejaký problém. Priznám sa, cítil som sa ponížený, prečo ja mám vysvetľovať mladému policajtovi kam pôjdem so svojou mamou?. Celý čas som rozmýšľal, či JE MOJA MAMA BEZPEČNOSTNÉ RIZIKO?, či policajti sú takí dôslední aj keď vyšetrujú korupciu, alebo iný zločin? Či sú dobre použité peniaze daňových poplatníkov? Alebo, či náhodou nie je prezamestnanosť v policajnom zbore?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké by to bolo, keby sociálna poisťovňa takto preverovala každý nemocenský prípad, a nie len námatkovo, alebo tam kde majú podozrenie zo zneužitia sociálneho systému? A čo keby daňový úrad preveril všetkých podnikateľov každý mesiac po podaní daňového priznania?  

Približne po 15-tich dňoch od podania žiadosti som dostal oficiálnu pozvánku pre mamu. Pozvánka bola na slovenskom, anglickom a nemeckom predtlačenom formulári. Pozvánku som okamžite poslal kuriérom do Peru, aby to priložili ku žiadosti schengenské vízum, letenke, poisteniu a pasu. Stalo to „len“ 54 eur.

Moja mama podala žiadosť o schengenské turistické vízum na španielskom konzuláte v Lime. Slovensko nemá zastupiteľstvo v Peru a teraz je podmienka, že sa žiadosť o vízum musí podať osobne (predtým to stačilo poslať kuriérom do Buenos Aires). Slovensko má dohodu so Španielskom tak, že žiadosti, kde hlavný cieľ pobytu je SR, sa môžu podať u nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Španielsky konzulát v Lime má ešte jednu špecialitu. Podávanie žiadosti o vízum má „outsourcované“. Musíte isť do firmy, ktorá „len“ za 60 eur preberie vaše doklady a pošle ich na konzulát. Okrem toho vízum stoji ďalších 60 eur. Nekúp to! 

Po 10-tich dňoch španielsky konzulát vrátil mojej mame pas a pozvánku s tým, že musí preukázať, že má dostatok prostriedkov na cestu. Oni vôbec pozvánku neuznali.

Volal som na MZV SR a vysvetľoval som tento problém a povedali mi, že sa mám spojiť s konzulom v Buenos Aires. Konzul mi najprv ponúkol, nech moja mama príde do Buenos Aires a dostane turistické vízum na počkanie. Cesta z Limy do Buenos Aires lietadlom trvá viac ako 4 hodiny a stoji 700 USD. Druhá možnosť je isť autobusom. Idete cez peknú prírodu len 3 dní a 10 hodín a keď dostane vízum sadne naspäť do autobusu a pôjde taký istý čas naspäť a stoji len 200 eur. Okrem toho potrebuje taxíky, hotel, jedlo a moja mama má LEN 69 rokov. 

Konzul uznal, že to nie je najlepšie riešenie a ponúkol sa, že napíše na španielsky konzulát v Lime a vysvetli im, že som občan EU, ktorý sa len chce stretnúť so svojou mamou, a že pozvánka je oficiálny doklad, ktorá sa vydáva po splnení kritérií SR. Španielsky konzulát odpovedal za par hodín, že oni žiadosť mojej mamy nezamietli a že ona LEN musí preukázať, že má dostatok prostriedkov. Znamená to, že žiadajú LEN TO čo by žiadali keby nemala žiadnu pozvánku. Kvôli pozvánke som stratil 3 týždne a platil viac ako 100 eur.

Na koniec sme to riešili tak, že môj brat preukázal, že on má dostatok prostriedkov v Lime a ON, nie ja, platí celú cestu (aj keď si myslím, že aj mail od konzula teraz zavážil). V Lime si Španieli dali čas a poslali vízum 24 hodín pred cestou. Ak by moja mama nebola dostala vízum dnes, bol by som musel zmeniť letenku za 100 eur plus rozdiel v tarife letenky.   

S MZV a so slovenským konzulátom mám veľmi dobré skúsenosti. Vždy keď som zavolal alebo aj napísal, dostal som odpoveď skoro okamžite. Slovenský konzul vždy vyšiel v ústrety a snažil sa nám pomôcť, aj keď vybavujeme pracovné povolenie pre našich kuchárov. Ale neviem, či v tomto prípade je vina len na strane španielov.

S vybavovaním pracovného povolenia pre našich kuchárov mám tiež skúsenosti. Trvá to „len“ 6 mesiacov. Slovensko je jedna z „najdôslednejších“ krajín EU pri posudzovaní žiadosti ale, že budem mať takéto problémy s mojou mamou som nečakal.  

PS: Peru a Kolumbia sú jedny z mála krajín Ameriky, ktoré potrebujú schengenské vízum, kvôli pestovaniu drog. Predpokladá sa, že do konca roka bude vízum zrušené, teraz sa dolaďujú posledné technické detaily. Minulý rok EU odsúhlasila, že sa víza zrušia. Jedna z mála krajín, ktorá bola proti zrušeniu, bolo Slovensko :0) .     

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu