reklama

Trochu exotiky za 1,68 eur

Na Slovensku je už niekoľko rokov možné dostať sladké zemiaky. Vidím ich skoro v každom hypermarkete. Nie sú ani veľmi drahé, ale ľudia ich nepoznajú, ale pritom môžu byť zaujímavým a jednoduchým spestrením stravy ....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Camote

Camote (čítajte: kamote) je meno, pod ktorým poznáme sladké zemiaky (bataty) v Peru. V Peru sa našli dôkazy, že ho poznali už 8000 rokov pred Kristom. Camote nájdeme zobrazené na starej keramike mnoho rokov pred Inkami. Do Európy sa dostalo v 16. storočí a odtiaľ sa rozšírilo do celého sveta.

Sladké zemiaky
Sladké zemiaky 

Bataty sú dobrý zdroj karoténu a preto, v afrických regiónoch, kde ľudia trpia nedostatkom vitamínu A, má organizácia FAO programy, aby sa konzumácia bataty pridala do ich diéty.  

 Ako sa dajú spracovať?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V podstate na všetky spôsoby. Napríklad varíte ich vo vode (nedajte do nej soľ), potom olúpete a môžete ich dať ako prílohu ku rôznym jedlám.

Varené:

Naše národné jedlo je „Ceviche“. Ceviche sa pripraví z čerstvých nevarených rýb v limetkovej pikantnej omáčke. Podáva sa s cibuľou a s plátkami camote. Neviem, možno by niekomu chutili ku zavináčom.

Ceviche
Ceviche 

Druhé peruánske jedlo, kde sa používajú bataty, je „Adobo arequipeňo“. Je to bravčový prívarok na peruánskych paprikách a okrem ryže ho jedávame s varenými batatami.

Keď som bol dieťa, mama občas zobrala varenú batatu pretláčala ju vidličkou a pridala do nej cukor a mala dezert pre nás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyprážané:Ak nakrájate bataty na veľmi tenké plátky, môžete ich mať ako batatové lupienky (nesoľte ich!).

Camote Chipsy
Camote Chipsy 

Batatové lupienky sa bežné predávajú v Peru ako chipsy. Vyprážané bataty sú tiež vynikajúce nakrájané na asi 5 milimetrové plátky. Môžete ich podávať k rôznym jedlám. Naše Chicharones sú peruánske oškvarky, ale sú viac mäsité ako slovenské. My ich jeme so šalátom z cibule a koriandra s plátkami vyprážanej bataty.

Chicharron
Chicharron 

Pečené:

Ja mám najradšej pečené bataty. Umyte ich a dajte do remosky, alebo do pece. Pečte ich samostatne, aby sa nenamočili iným jedlom. Pečené bataty púšťajú takú sladkú šťavu (mniam ...). Pečené bataty sa hodia ku každému jedlu. Napríklad k pečenému kuraťu.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Iné recepty:

Bataty sa používajú v stovkách jedlách po celom svete, ale tu som ich ukázal len ako prílohy. Jedol som chlieb z bataty, rôzne koláče alebo torty. Z varených batát som videl robiť ochutené husté pyré (napríklad aj s rumom) a urobiť také malé pyramídy a tie dali krátko zapiecť.

Možno majú „medvede“ lepšie recepty a v niektorú nedeľu ich dostaneme ...

Prečo neobetovať 1,68 € a doniesť trochu jednoduchej exotiky na Váš stôl?

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu