reklama

Peruánec Habsburgovec

Slovensko som precestoval niekoľko krát. Vždy, keď mám príležitosť a čas, vezmem auto a rodinu a ideme si pozrieť nejaký hrad, alebo ideme niekam na turistiku. Moje deti mi niekedy hovoria, že dvadsiaty šiesty hrad sa bude podobať na dvadsiaty piaty a keď už sme videli 7 drevených kostolov tento víkend, nemusíme vidieť ôsmy. Po týchto cestách sa vo mne vytvoril symbol slovenskej dediny

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Pre mňa je Slovensko späté s krásnymi zelenými horami, s hradmi na kopcoch, s bukovými lesmi a s bryndzovými pirohmi niekde na východe a s malými dedinami nachádzajúcimi sa blízko pri sebe. Slovenské dediny sa nepodobajú jedna na druhú, sú iné na Záhorí, iné na Gemeri a iné na Liptove, ale majú niečo spoločne. Skoro v každej jednej z nich je socha Svätého Jána Nepomuckého. V Bratislave, v starom meste sú hneď tri: na moste pred Michalskou branou, na druhom nádvorí primaciálneho paláca a oproti kaplnke sv. Jana Almužníka Domu sv. Martina.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Sv. Ján Nepomucký - Dolné Orešany
Sv. Ján Nepomucký - Dolné Orešany 

Svätý Ján Nepomucký je český svätec. Habsburgovci ho zvolili ako symbol kresťanskej cnosti a bol veľmi obľúbený. Je uctievaný ako mučeník spovedného tajomstva a patrón pri prírodných pohromách a povodniach (vďaka spôsobu jeho smrti). Často je blízko mostov.

Sv. Ján Nepomucký – Modra
Sv. Ján Nepomucký – Modra 

Svätý Ján Nepomucký  je zobrazovaný s biretom na hlave a s piatimi hviezdami okolo nej, v ruke drží kríž, prípadne tiež palmovú ratolesť. Palma je symbolom víťazstva, hviezdy zastupujú legendu, podľa ktorej vltavskí rybári našli po smrti Jánove telo.

Sv. Ján Nepomucký – Modra
Sv. Ján Nepomucký – Modra 

Často na dedinách nevedia, kto to je.

Sv. Ján Nepomucký – Časta
Sv. Ján Nepomucký – Časta 
Sv. Ján Nepomucký – Dubová
Sv. Ján Nepomucký – Dubová 

Na slovenských dedinách sú aj iní svätci. Najčastejšie vidím Svätého Floriána, patróna hasičov a ochranca pred požiarmi. Keďže často chodíme popod Malé Karpaty,  vidím aj svätého Urbana, patróna vinohradníkov. Potom sú aj ďalší svätci, oni sú hlavne pred kostolmi, ale o tom som už nechcel písať. V peruánskych dedinách nestretnete sochy svätcov. V andských dedinách niekedy vidíte sochy Inkov, alebo kondorov, ale je to novodobé, spojené s prílevom turistov do Peru.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Sv. Florian
Sv. Florian 
Sv. Urban
Sv. Urban 

 

Pred dvoma rokmi som išiel na exkurziu so študentmi histórie na Ukrajinu. Môj kamarát, prof. Martin Homza, s ktorým sa poznám ešte z vysokoškolských čias, ma pozval, keďže pozná môj záujem o históriu. Cieľom cesty bolo navštíviť ukrajinskú časť bývalej Habsburskej monarchie. Cestovali sme do Košíc, potom do Užhorodu, Mukačeva, mesta Ivanov Frankov, Ľvova a vrátili sme sa cez Poľsko smerom na Bardejov.

Keď sme prešli UA – PL hranice a prešli sme cez prvú poľskú dedinu, videl som sochu Jana Nepomuckého a uvedomil som si, čo mi toľko chýbalo v tých ukrajinských dedinách. Nikto iný si to nevšimol, ale ja som vedel, že Slovensko je už blízko. Povedal som to svojmu kamarátovi a on mi povedal: Ty si taký Habsburgovec a asi má pravdu: Som jediný peruánsky Habsburgovec na svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najďalej od Slovenska som videl sochu Jana Nepomúckeho vo Miláne v záhradách Castello Sforzesco. Vracal som sa z Peru, letel som cez Miláno a tam som zostal jednu noc. Chodil som po parku a zrazu som ho videl a potešilo ma to. Aj vtedy som vedel, že Slovensko je blízko. Áno aj Miláno bolo súčasť Habsburskej Monarchie.

Sv. Ján Nepomucký – Miláno
Sv. Ján Nepomucký – Miláno 
Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu