reklama

Prezidentské voľby v Peru

Prezidentské voľby v Peru sú tiež zvláštne: sú povinné, treba myslieť na negramotných, môžu byť nebezpečné, ale aj zábavné....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Ako sa hlasuje?

V Peru je viac ako 10% ľudí negramotných. Volebný systém musí na to myslieť, a preto politické strany používajú spolu s menom ikonky. Strany majú ako svoj symbol napríklad lampu, hviezdu, slnko, ale videl som aj, napríklad, futbalovú loptu. Hlasovacie lístky majú okrem názvu strany aj ikonku a v prezidentských voľbách majú aj malú fotku kandidáta. Peru je prezidentská demokracia, ale spolu s prezidentom sa volí aj parlament. Keď volíte poslanca, môžete okrem strany zapísať číslo jedného alebo dvoch poslancov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Hlasovací lístok v Peru
Hlasovací lístok v Peru 

Po hlasovaní si musíte namočiť pravý ukazovák v červeno-fialovom atramente. Tento atrament sa nedá dobre umyť a prst budete mať zafarbený niekoľko dní. Tento spôsob sa používa, aby ste nehlasovali dvakrát.

Obrázok blogu

Po hlasovaní Vám dajú pečiatku do volebného preukazu a predseda komisie Vám ho podpíše. V Peru sme predtým nemali občiansky preukaz, ale len voličský preukaz. Bol to taký malý triptych, na prvých dvoch stranách boli vaše údaje a v ďalších štyroch bolo miesto pre takéto záznamy.

Voľby v Peru sú povinné. Keď nevolíte, nemôžete robiť úkony na úradoch. V banke na pobočkách majú povinnosť pozrieť či ste hlasovali, ak ste to nerobili neumožnia Vám narábať s vaším účtom (váš doklad nie je platný). Aby bol doklad platný, musíte ísť na úrad a zaplatiť pokutu. Oni Vám potom dajú pečiatku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Volebné komisie

Volebné komisie sú losované, ale asi nie veľmi demokratickým spôsobom. Ja som urobil chybu a keď som sa vrátil do Peru, dal som si urobiť nový voličský preukaz a dal som si doň zapísať titul. Hneď potom ma vybrali ako predsedu komisie, aj neskôr som bol často vybraný ako člen volebnej komisie. Členovia komisie nedostávajú žiadnu platbu. Poobede Vám donesú bagetu a malinovku.

Keď komisia nie je ráno kompletná, policajti, ktorí majú na starosti bezpečnosť, môžu vybrať hocikoho, kto čaká v ráde na hlasovanie. Jedna rada, nikdy nechoďte voliť medzi prvými, hlavne ak máte titul vo voličskom preukaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo sú voľby nebezpečné?

Ja som bol predseda komisie v 90. rokoch a v Peru bol vtedy terorizmus. Policajt prišiel ku mne a označil v hlasovacom hárku dvoch ľudí a povedal mi, že on bude blízko a ak príde niekto z tých dvoch mám ho zavolať. Takto chytali aj podozrivých čo nevedeli, že sú hľadaní.

Keď bol terorizmus, teroristi na dedinách na území, ktoré mali pod kontrolou, zakazovali ľuďom voliť a policajti naopak prikazovali. Obyčajným ľudom niekedy išlo o život, mohli byť aj zastrelení.

Odovzdávanie lístkov

Prvý krát, keď ma zvolili za predsedu volebnej komisie, keď som prišiel na miesto, bol tam už právnik, ktorý bol členom komisie a povedal mi, že on chce byť predseda, či ho nechám. Ja som mu povedal, že dobre. Celý deň sedel v strede a podpisoval voličské preukazy. Keď sa voľby skončili o 20:00 hodine, spočítali sme všetky hlasy spolu s delegátmi politických strán. Potom sme vyvesili výsledky na dvere a ja som išiel domov niekedy po 21:00. On zobral urnu a mal ísť odovzdať hlasovacie lístky a oficiálne výsledky na miestny úrad, ktorý bol vzdialený asi 300 metrov od volebnej miestnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po dvoch týždňoch bolo druhé kolo a znovu sme sa stretli a povedal mi, že nikdy viac nebude predsedom komisie. Rozprával, ako čakal vonku na ostatných predsedov komisií, keď všetci spočítali hlasy, prišli disciplinovane na miestny úrad. Tam už bolo viac, ako sto ľudí, ktorí pomaličky odovzdávali urny a podpisovali protokoly. Prišiel domov po pol noci.

Keď som bol ja predsedom komisie, spočítali sme hlasy čo najrýchlejšie a bol som medzi prvými vonku. Policajt nám povedal, nech tam vonku čakáme na ostatných, ale už tam boli ľudia, čo pred dvoma týždňami prišli domov po pol noci a spolu s nimi sme začali utekať k miestnemu úradu. Policajti zostali prekvapení a začali na nás kričať a utekali za nami, ale my sme utekali o život. Prišli sme medzi prvými do miestneho úradu, s tesným rozdielom prišli naši policajti a chvíľu po deviatej som bol doma.

Aj keď na Slovensku neexistuje povinnosť ísť voliť, od kedy mám slovenské občianstvo, vždy som volil. V roku 1998 sa nám to podarilo a som presvedčený, že aj tento rok sa nám to podarí ...

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu