reklama

Je opera na Slovensku výnimočná?

Opera je to najkrajšie umenie, ktoré dala Európa svetu a je to tiež najkrajšie umenie, ktoré Slovensko dalo mne. Opera je hlavne stredoeurópskym a talianskym umením. V iných častiach sveta nie je takou samozrejmosťou. Viete v čom je Slovensko výnimočné?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (53)

Píšem o opere ako fanúšik, ktorý prepadol tomuto žánru. Nemám žiadnu kvalifikáciu, ani umeleckú, ani teatrologickú, ale som jedným z najvernejších operných návštevníkov na Slovensku, a preto chcem písať aj takéto články. Ako verný fanúšik navštevujem operu aspoň 40-krát do roka a kvôli opere cestujem aj do blízkych krajín.   

Čo je na opere také výnimočné?

Opera je živé interpretačné umenie. To znamená, že keď idete druhý krát na to isté predstavenie, vidíte „inú verziu“. Ja som si všimol, akú dôležitú úlohu hrá otec Giorgio Germont v „La Traviata“, až keď som videl spievať túto postavu v podaní Dalibora Jenisa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
La Traviata - Dalibor Jenis (Gergio Germnot)
La Traviata - Dalibor Jenis (Gergio Germnot) 

 Verdi: La Traviata - Dalibor Jenis (Gergio Germnot)  (Fotka: www.snd.sk)

V opere sa stretávajú rôzne umenia: orchestrálna hudba, spev, balet a divadlo. Už dávno operní speváci nestoja na mieste a spievajú. Musia vedieť hrať svoju postavu, inač im publikum neuverí ani perfektný spev. Hudba pri opere nie je len podfarbením, jej úloha je posilniť emócie. Viac krát sa nám stalo, že ľudia, ktorí išli s nami na operu po prvý krát plakali. Ja som po výbornom výkone argentínskeho tenoristu Joseho Cura a „našich“ Adrianej Kohútkovej a Dalibora Jenisa, prvý krát, ako som videl operu Othelo, nevedel dlho zaspať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Verdi: Othelo - José Cura (Othelo) a Dalibor Jenis (Jago)
Verdi: Othelo - José Cura (Othelo) a Dalibor Jenis (Jago) 

  Verdi: Othelo - José Cura (Othelo) a Dalibor Jenis (Jago) (Fotka: www.snd.sk)

Woody Allen raz povedal takéto niečo: „Musím prestať počúvať Wagnera, lebo potom sa mi chce napadnúť Poľsko“. A je to pravda Wagnera v aute nemôžem počúvať, lebo stále súťažím s ostatným šoférmi a zrýchľujem spolu s Valkyrami.   

Trochu štatistiky

Podľa opernej databázy prístupnej na webe na www.operabase.com sa v 2012 hralo na celom svete 24 500 vystúpení. 7 230 krát sa hralo v Nemecku. To je 30% zo všetkých predstavení. Nemecko je najopernejšou krajinou na svete s viac ako 50 opernými domami. Najviac opier v  jednom meste sa hralo vo Viedni: 578 takže, keď sa počíta počet hraných opier na počet obyvateľov, tak najopernejšou krajinou na svete je Rakúsko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako zaujímavosť: podľa Operabase bola polovica autorov hraných opier žijúcimi autormi. Celkom zvláštna vec pre umenie, ktoré mnoho ľudí považuje sa umierajúce. Minulý rok bola na Slovensku premiéra opery Ľubice Čekovskej „Dorian Gray“, ktorá zaujala operných kritikov po celom svete. Želám veľa úspechov.   

Slovensko

Slovensko je v poradí 19. krajina, kde sa hrá najviac opier na svete (a Bratislava je medzi mestami na 21. mieste). To je 256 predstavení ročne. Slovensko je na 9. mieste, ak sa počíta počet predstavení na počet obyvateľov. Ešte raz: Slovensko je na 9. mieste ak sa počíta počet predstavení na počet obyvateľov!. Slovensko je operná veľmoc!. Len pre úplnosť, tu je zoznam krajín, kde sa hrá viac predstavení na počet obyvateľov, ako na Slovensku: Rakúsko, Švajčiarsko, Estónsko, Nemecko, Česká Republika, Maďarsko, Litva a Slovinsko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Verdi: La Traviata – Ľubica Vargicová (Violeta)
Verdi: La Traviata – Ľubica Vargicová (Violeta) 

  Verdi: La Traviata – Ľubica Vargicová (Violeta) (Fotka: www.snd.sk)

Slovensko má vynikajúcich spevákov. Slovenskí speváci často hrajú v najdôležitejších divadlách na svete: Metropolitan Opera New York (MET), La Scalla di Milano, Viedenská Štátna Opera, Covent Garden v Londýne a ďalšie. V futbalovej terminológii: Slovenskí speváci hrajú v najlepších tímoch sveta, alebo inač: Slovensko má svetových hokejistov, vodných slalomárov, strelcov, teraz aj cyklistov a operných spevákov .

Slovenskí speváci, ktorí majú angažmán v zahraničí, často chodia spievať na Slovensko. Moje najkrajšie operné zážitky sú spojené práve s ich menami. Nemôžem napríklad zabudnúť na predstavenie „Nápoj Lásky“ kde spievali Pavol Bršlík (Nemorino) a Adriana Kučerová (Adina). Na konci predstavenia bolo vidieť obrovskú radosť interpretov a nadšené publikum v dlhom „standing ovation“. Nemorino a Adina padli na javisko a dlho sa kotúľali a smiali sa a smiali sa ....      

Donizetti: Nápoj lásky
Donizetti: Nápoj lásky 

Donizetti: Nápoj lásky - Pavol Bršlík (Nemorino) a Adriana Kučerová (Adina) (Fotka: www.snd.sk)

Ceny

Lístky na operné predstavenia sú dotované. Sú dotované na Slovensku, kde môžete kúpiť lístky od 8 eur do 40 eur a sú dotované vo Viedni, kde najdrahšie lístky stoja aj 240 eur (Preto je na každom opernom predstavení u nás aspoň jeden autobus Rakúšanov). 8 eur je pritom porovnateľných so cenou za lístok do kina. Za 40 eur ľudia bežne minulý rok kupovali lístky na Slovan v KHL. V opere za takúto cenu pre Vás vystúpi 40 členný orchester, 5 až 10 sólistov a niekedy viac ako 50 členov v zbore. Áno niekedy za 8 eur hrá pre mňa viac ako 100 špičkových umelcov. Ďakujem Slovensko.

Ďalšie výhody na Slovensku   

Na Slovensku princezné vyzerajú ako princezné. Videli som priamy prenos Čarovnej Flauty z La Scalla a mal som veľký problém uveriť, že predstaviteľka Paminy je krásna princezná. Na Slovensku taký problém nemám. Pekné sú speváčky, pekné sú dievčatá v zbore (minule som musel upozorniť kamaráta, že viac sa tlieska spevákom ;0 ) , aj v orchestri sú pekné umelkyne, uvádzačky sú pekné a radšej nehovorím o publiku. Ešte raz: Ďakujem Slovensko.

Peru a Opera

Lima je 8 miliónové mesto, ale nemá stálu opernú scénu. V súčasnosti je Peruánec Juan Diego Florez považovaný za najlepšieho tenoristu pre Bel Canto na svete. Juan Diego Florez mal pred tromi rokmi koncert v Bratislave. Vďaka nemu v Peru začína rasť záujem aspoň o koncerty s opernými spevákmi. Operná sezóna v Peru trvá menej ako jeden mesiac a počas nej hrajú 5 alebo 6 predstavení. Juan Diego Florez je hlavným sponzorom mnohých detských orchestrov po celom Peru. Takto sa teraz najmladšia generácia Peruáncov zoznamuje s klasickou hudbou a operným spevom.  

Opera a deti

Moje deti chodia na operu už niekoľko rokov. Moja najmladšia dcéra, keď mala 11 rokov, pozvala svoju najlepšiu kamarátku na Čarovnú Flautu. Moja staršia dcéra, keď mala 15 rokov, pozvala Francuzkých študentov, ktorí boli u nás na výmenný pobyt, tak isto na Čarovnú Flautu. Vtedy boli prvý krát na opere a boli z toho nadšení.

Mozart: Čarovná flauta – Ľubica Vargicová (kráľovná noci)
Mozart: Čarovná flauta – Ľubica Vargicová (kráľovná noci) 

  Mozart: Čarovná flauta – Ľubica Vargicová (kráľovná noci) (Fotka: www.snd.sk)

Mám rád operu. Mám veľmi aktívny život a jediné miesto, kde si viem oddýchnuť, je operné predstavenie. 

Trochu reklamy: viete, že počas januára a februára má SND na niektoré predstavenia lístky 1 + 1?

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu