reklama

Šoférovanie po Peru

Mám rád cestovanie a mám rad adrenalín, preto, keď navštevujem Peru, neodolávam príležitosti a sadám si do auta a skúšam šoférovanie po peruánsky. Je to celkom zaujímavá skúsenosť. Keďže som sa nedávno vrátil z cesty po Peru a moje spomienky sú ešte veľmi čerstvé, napíšem Vám ako sa šoféruje v Peru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

Najkrajšie cesty

Šoférovanie mám rád. Minulý rok som sprevádzal po Peru malú skupinu, preto som prenajal auto a šoféroval som 3000 km po peruánskych cestách. Tento rok som si užil tieto cesty z miesta sprievodcu, hneď vedľa profesionálneho šoféra. Cesty z Limy smerom na juh Peru sú v dobrom stave a udržujú ich. Súvisí to s tým, že tu sú hlavné turistické atrakcie. Diaľnice sú len okolo Limy. Najprv je cesta šesť-prúdová, keď sa skončí mesto, je štvorprúdová a 140 km na juh od Limy zostane len dvojprúdová cesta. Táto cesta je súčasťou trasy Panamericana - najdlhšej cesty sveta, ktorá spája severnú Ameriku s južnou. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Panamericana
Panamericana 

Cesty na juh vedú po púšti a zažil som na nich už aj púštne búrky, vedú aj po pralese, ale najkrajšie sú cesty v Andách. Na tých cestách sú nekonečne serpentíny. Cesty stúpajú stovky metrov popri roklinách a hneď znovu klesajú. Potom prechádzate zákrutami s uhlom otočenia skoro 180 stupňov. Je to krása!. V peruánskych Andách naši inžinieri skoro nestavajú tunely, tak si Andy treba pekne pomaličky odkrútiť. Moje obľúbené cesty sú z Cusca do Nazcy cez Puquio (alebo naspäť), alebo z Cusca do Puerto Maldonado (do Amazonského pralesa). Táto druhá cesta je súčasťou novej cesty: Interoceanica, cesty, ktorá spája Atlantický oceán s Tichým oceánom, spája pritom Brazíliu a Peru, a pomaly tak mení život miliónov ľudí žijúcich popri nej. Táto cesta prechádza horské priechody vo výške 4500 m a po hodinách Andskej scenérie prídete do pralesa a idete popri amazonských riekach. Znovu: Je to krása!. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Andské cesty
Andské cesty 
Andské cesty
Andské cesty 
Andské cesty
Andské cesty 
Andské cesty
Andské cesty 

Agresívni vodiči

Peruánci sú milí a priateľskí ľudia, ale toto prestane platiť, keď si sadnú do auta. V Lime na Vás trúbia, predchádzajú sprava aj zľava, niekedy čakám či sa neobjavia aj zhora, alebo zdola. Tam, kde sú nakreslené dva prúdy, niekedy ide 3 alebo viac áut vedľa seba. Autá stoja v pravo a pritom idú odbočovať doľava, a keď odbočujú, používajú celú šírku ulice, aby sa tam zmestili. To znamená, že niekedy stojí vedľa seba aj 6 áut, ktoré odbočujú do práva a majú sa zmestiť do dvoch prúdov. Je to skutočný adrenalín, ale musím si to vyskúšať aspoň raz do roka. Je to ako isť k lekárovi, aby ste zistili či máte stále dobré reflexy (musím ale priznať, že moja bratislavská prax ma stále drží v kondícii).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Peru, zmena svetla z červenej na zelenú, má dva významy. Pre vodičov v prvom rade pred semaforom to znamená rýchlo naštartuj. Pre vodičov z druhého radu - silno trúb. Ináč trúbenie v Peru sa používa stále a mám pocit, že väčšinou nie ako priateľský pozdrav. 

V Peru šoféri nikdy nepoužívajú blinkery predtým, ako zmenia pruh. Blinkery používajú niekedy, keď odbočujú. Raz som sa spýtal taxikára na dôvod, prečo nepoužíva blinker a povedal mi, že keby ukázal, že tam chce isť, potom by ho nepustili. 

Dopravné značky

V Peru majú dopravné značenia zvláštne použitie. Napríklad taká plná čiara, ale aj dvojitá plná čiara majú podľa mňa hlavne estetickú úlohu. Je tiež pravda, že keď šoférujete po andských kľukatých cestách a dostanete sa za nákladné auto, pôjdete 20-kou niekedy niekoľko kilometrov kým sa skončí plná čiara. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taká STOP-ka sa v Peru používa ako informatívna značka. Ako príkazová značka STOP (inač v Peru je napísané ALTO, t.j. stop po španielsky) sa používa retardér. Čím dôraznejšia značka, tým väčší retardér. S malým autom som často sa škrabal o retardér.

V Peru sa používajú aj neznáme dopravné značky ako táto: 

Pozor Lamy
Pozor Lamy 

 

Šikovní chodci

V Peru neexistuje rešpekt ku chodcom. Moja sestra tvrdí, že máme najšikovnejších chodcov, a niektorí sú po rokoch skúseností na našich cestách schopní aj akrobatických kúskov. Ja zvyknem upozorniť turistov v mojej skupine, že ak nechcú skúsiť adrenalínový šport „Jazda na kapote po peruánskych uliciach“, aby sa nespoliehali na právo chodcov na prechode. 

Ďalšie špeciality

Keď auto oproti Vám blikne, neznamená, že Vás pusti, ale niečo ako „Ja idem“. Tak dajte pozor!

Keďže som 4 roky býval v Mexiku, môžem potvrdiť, že podobné pravidla platia aj tam. V hlavnom meste Mexiko D.F. platí ešte jedno nepísané pravidlo: V noci sa nestojí na červenú. Urobíte stopku pozriete či nejdú auta a ak nejdú idete na červenú. Kolegovia v Mexiku mi povedali, že často boli prepady, keď autá stáli v noci na červenú, a preto sa ľudia začali takto správať.

Cesta na Machu Picchu
Cesta na Machu Picchu 

V pralesnom meste Puerto Maldonado sú taxíkmi aj motorky. Taxikár na motorke má žltú vestu a má napísané, že je taxikár. Môžete ho zastaviť a za asi 1 sol (30 centov eura) vás zoberie. Predtým v Puerto Maldonado neboli autá ako taxíky. Taxíkmi boli len motorky alebo trojkolky (motorka, ktorá bola upravená, aby ťahala taký vozík kde sa zmestia aj traja ľudia). Teraz, keď už funguje cesta „Interoceanica“ sú už normálne taxíky.

Jedna špecialita s motorkami je, že prilby sú povinné, ale len pre šoféra. V prípade havárie sa asi pasažierom nič nestane.

Taxi motorka
Taxi motorka 

Slovenský vodičák

Slovenský vodičák je mi veľmi užitočný v Peru. Prvý krát som ho ukázal, keď jeden policajt nechcel, aby som zobral turistov na ulici a chcel, aby som išiel na platené parkovisko. Ja som zastavil a on prišiel ku mne a naznačil, že mi dá pokutu. Dal som mu slovenský vodičák a slovenský pas a povedal som mu, nech mi dá pokutu a hneď sa pôjdem sťažovať na turistický úrad. On sa ospravedlnil a vrátil mi papiere. Niekoľko miest v Peru, žije z turizmu a ľudia si to uvedomujú. Druhý krát som ho použil, keď má zastavili hneď, ako som išiel na diaľnicu v Lime. V Peru je povinnosť svietiť na diaľnici aj počas dňa, v meste taká povinnosť nie je. Ja som to nevedel a hneď za mýtom pri vstupe na diaľnicu čakajú policajti nie, aby upozornili, ale aby pokutovali. Ja som znovu odovzdal slovenské doklady a vysvetlili mi, že mám svietiť a nech si dávam pozor na ceste. 

No ja mám stále rád šoférovať po Peru, možno preto že nie som veľmi zdravý :)

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu