reklama

Nech sa slnko nikdy nezastaví

Mám rád amazonský prales. Prvýkrát som ho navštívil, keď som mal 7 rokov. Môj krstný otec mal farmu (v Peru ich voláme inkským slovom „Čakra“) v provincii Satipo v strednom Peru. Moja krstná mama ma zobrala spolu s ich deťmi stráviť u nich prázdniny. Tam som prvý krát počul povesti o pralesných démonoch a veľmi som sa bál. Podobné povesti som počul o 35 rokov neskôr v oblasti Pacaya Samiria na severe Peru. Medzi tým som ich počul aj v Puerto Maldonado na juhovýchode peru. Indiáni – príslušníci týchto troch etník sú vzdialení od seba desiatkami dní cesty a hovoria iným jazykom. Podľa mňa sú v podstate od seba úplne izolovaní. Ale prečo sa boja rovnakých príšer?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

S Pedrom, mojím sprievodcom v Pacaya Samiria, sme sa večer pred spaním rozprávali v „stane“ a on mi povedal toto: „Prales vo mne v noci vyvoláva strach a smútok“. „Ale ty žiješ v pralese“, oponoval som mu a on hovoril, že áno, ale večer zostava na známych miestach pri brehu, lebo v pralese žije veľmi veľa zlých duchov. A potom mi porozprával o nich ...

Pedro
Pedro 
Cesta Lodou
Cesta Lodou 

Tunchi (čítajte: Tunči)

„Tunči je taký duch, ktorý v pralese volá na Teba, niekedy ťa nazýva aj vlastným menom. Niektorí ľudia potom idú do pralesa a prenasledujú ho, ale veľa ľudí sa takto už stratilo ...“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Deti
Deti 

„Keď tunči volá, nikdy ho nenapodobňuj!“, povedal mi. Tunči je veľmi zákerný a rýchlo sa urazí. Prales je jeho domovom a môže sa pomstiť tak, že keď pôjdeš do pralesa, zhodí na teba nejaký konár, alebo aj celý strom, alebo prikáže hadovi, nech ťa poštípe.

Tunči
Tunči 

No zistil som že, Tunči je veľký pán, zodpovedný za väčšinu strát a nehôd v pralese, preto som rozhodnutý nikdy si ho neznepriateliť.

Cesta po pralese
Cesta po pralese 

Chullachaqui (cítajte: čuljačaki)

Čuljačaki je rovnako zlý, ako Tunči, ale má jednu zbraň navyše. Čuljačaki môže na seba brať podobu nejakej známej osoby, mŕtvej, alebo živej. Čuljačaki Ťa bude vábiť do pralesa, aj takto sa už veľa ľudí stratilo. Najhoršie je, keď na seba vezme podobu niekoho, kto už zomrel a koho si veľmi ľúbil. Čuljačaki má ale jednu slabosť. Nevie sa úplné prevteliť. Vždy zostane tak, že má jednu nohu kratšiu, ako tú druhú a dokonca sa tá kratšia noha podobá na koziu.         

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Strom
Strom 

 

Tak, keď Vás niekto známy zavolá z pralesa, najprv zistíte, či nekríva.

šaman
šaman 

Večné putovanie

Mario Vargas Llosa je peruánsky spisovateľ, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru. Vargas Llosa napísal krásnu knihu Rozprávač, o amazonskom etniku Machiguenga (čítajte: Mačigenga). Kniha vyšla po slovensky a asi ju majú v knižniciach. Ja mám jednu slovenskú kópiu, keby si to niekto chcel prečítať.

Obrázok blogu

Mačigengovia sú kočovný národ. Putujú v malých skupinách po pralese. Rozprávač je zvláštny člen tohto etnika. On putuje sám až kým nestretne nejakú takúto skupinu. Keď ju stretne, pridá sa k nej a rozpráva im povesti tohto etnika, jeho históriu a mytológiu. Ale je aj takým poštárom, lebo jedine on stretáva rôzne skupiny putujúcich Mačigengov. Rozprávač rozpráva, kde koho videl, kto vytvoril novú skupinu, komu sa narodilo dieťa, kto zomrel. V tejto knihe sa dozviete veľa o ich svetonázore. Pre mňa bolo dôležité dozvedieť sa že, Mačigengovia musia neustále putovať, lebo keby sa oni zastavili, zastavilo by sa spolu s nimi aj slnko a potom by nastal obrovský chaos na svete.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

A teraz keď čítate tento článok myslite na to, že to možno robíte vďaka tomu, že skupina indiánov, ďaleko v peruánskom amazonskom pralese, berie vážne svoju povinnosť a nikdy, ale NIKDY sa nezastaví....

Obrázok blogu
Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu