reklama

O prírode Peru a život v nej ...

Peru je krásna krajina. Pobrežie je dlhé 2500 km a tvorené je zväčša piesočnatými plážami. Tichý oceán je raj pre surfistov. Celá krajina je Andami rozdelená na tri časti: Pobrežie, Andy a Prales. V Andách sú krásne hory, dokonca hora Alpamayo bola vyhlásená ako najkrajšia hora sveta (zdroj: časopis Alpinismus). V Peru pramení rieka Amazonka a amazonský prales tvorí skoro 60% nášho územia. Je to idylka ale ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Pobrežie

Peru leží na západnej strane južnej Ameriky. Celé pobrežie Peru meria približne 2500 km. Je to pás široký od 30 do 200 km. Na jednej strane je tichý oceán a na druhej sú Andy. V Peru sú krásne piesočnaté pláže preto, lebo skoro celé pobrežie je púšť. Mestá väčšinou rástli tam, kde nejaká rieka zostúpila z Ánd. Z Ánd tečie niečo cez 50 riek, preto sú mestá v takej obrovskej krajine veľmi vzdialené od seba. Niekedy musíte cestovať viac ako 100 km, aby ste natrafili na ďalšie mesto.

Tichý oceán
Tichý oceán 

Popri našom pobreží ide studený morský prúd (Humboltov prúd), ktorý ochladzuje počasie v Lime a spôsobuje, že v Lime nikdy neprší. To znamená, že nevidíte dážď, ako ho tu poznáte, ale niekedy je tam také mrholenie. Dokonca autá nepotrebujú stierače a v Lime ich staré autá ani nemajú. Mestá mávajú problémy s vodou. V Lime sú oblasti, kde máte vodu len niekoľko hodín za deň. Niektoré dediny musia kupovať vodu z cisterny. Ale tam, kde voda je, je krásne údolie, kde sa pestujú rôzne druhy ovocia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Údolie
Údolie 

Starí Peruánci vymysleli spôsob, ako pestovať tam, kde nemali vhodnú pôdu. Ľudia, ktorí žijú na pobreží, sú väčšinou rybári. Oni dávali semienka do hláv ulovených rýb, do ktorých pridali trochu zeme a vkladali ich do piesku.  

Cesta
Cesta 

Lepšie podmienky na život sú v prvých údoliach tam, kde Andy ešte nie sú veľmi vysoké (povedzme do 2000 m. n. m). Aj na strane pobrežia aj na strane pralesa.

Tucniaky
Tucniaky 

Ako dieťa som bol v Lime dvakrát na turistiku s kamarátmi. Zdolali sme asi 600 metrovú piesočnú horu a celý čas na nás pieklo Slnko. 

Andy a vysokohorské planiny

Andy pretínajú celé Peru. Andy majú tri hrebene, ktoré sa v Peru dva krát spájajú a znovu rozdelia. Aby ste prešli od pobrežia do nejakého mesta v Andách, potrebujete prejsť cez horské prechody, ktoré sú niekde položené vo výške skoro 5000 m. n. m. Cesta tam je samá serpentína a stále idete hore a dole. V Andách sú krásne hory, je to raj pre horolezcov. Sú tu krásne rokliny a úžasné výhľady na krajinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Roklina Colca
Roklina Colca 

Vysoko v Andách sú náhorné planiny. Niektoré aj vo výške 4000 m. n. m. Tu nerastú stromy a ľudia, ktorí bývajú takto vysoko, musia používať lamí trus ako palivo. Tu sa nekúri, nie je čím, „palivo“ sa používa na varenie. V kuchyniach chovajú morčatá, často je to jediný prídel mäsa čo tam majú (Lamy sa málokedy jedia). V týchto planinách sa dá toho veľmi málo pestovať, napríklad Quinua. V okolí jazera Titicaca som videl pásy široké asi meter a dlhé desiatky metrov a medzi nimi pásy zeme, kde pestovali zemiaky. Takto voda v noci sálala teplo, ktoré získavala cez deň zo slnka a chránila zemiakové polia. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Morčatá
Morčatá 

Inkovia prišli z jednej takejto planiny v okolí jazera Titikaka. Bývali na miestach, čo sú položené okolo 4000 m. n. m. a našli úrodné údolia s „príjemným“ počasím, okolo 3000 m. n. m. Keďže veľa takýchto miest v Andách nie je, vymysleli poľnohospodárske terasy, ktoré sa používajú doteraz.   

Lamy Alpaka
Lamy Alpaka 
Vicunas
Vicunas 

Prales

Prales je iný svet. V Pralese je málo ciest a ľudia sa často premiesťujú po riekach. Vzdialenosť sa meria v hodinách a nie v kilometroch. V pralese, ak pár dní neprejdete cez ten istý chodník, on zmizne. Indiáni a kolonisti chodia po pralese s mačetou, aby vyčistili chodník, po ktorom išli deň predtým. Niekedy vypália časť pralesa, aby získali poľnohospodárske pozemky. Vtedy sú označovaní za barbarov, ktorí ničia prírodu, ale ja som v pralese videl len chudobných a skromných ľudí.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prales
Prales 

Slovenská príroda

Územie Peru meria 1 285 216 km2 je to 20. najväčšia krajina na svete, ale len 3,8% peruánskeho územia sa používa na poľnohospodárstvo (je to územie menšie ako je Slovensko). Je obdivuhodné, že v takých ťažkých prírodných podmienkach Inkovia vybudovali takú ríšu, kde pred príchodom Španielov žilo 14 miliónov obyvateľov. 

Mám veľmi rád peruánsku prírodu. Caňon del Colca a pozorovanie kondorov je pre mňa top prírodný zážitok. Cesta po pralese je oslobodzujúca, ale ja som si najviac užil Slovenskú prírodu. Chodil som po horách od Malých Karpát cez Roháče, Nízke a Vysoké Tatry až po Poloniny. Navštívil som rôzne jaskyne a videl som Slovensko z Lomnického štítu. Do prírody chodím často a rád, takúto možnosť som nemal ako chlapec z Limy, ktorá má 8 miliónov obyvateľov.  

Veľa krát sa ma pýtali čo mi tu najviac chyba a ja som vždy odpovedal, že okrem rodiny a priateľov, more a jedlo (druhý problém som už vyriešil). Keby som raz odišiel zo Slovenska chýbala by mi, okrem rodiny a priateľov, krásna slovenská príroda a opera.  

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu