reklama

Matka zdravá - Otec z Peru

Teraz píšem z druhej strany barikády. Po dlhých rokoch života na Slovensku, a potom, ako som napísal o svojich prvých dojmoch po príchode na Slovensko, tento post bude o tom ako ja, Slovák (mám na to papier :) ), vnímam správanie sa a povahu Peruáncov, keď prídem do Peru. Tieto sú najväčšie rozdiely, čo si všímam.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

My, obyvatelia latinskej Ameriky sa považujeme za Američanov. Na Slovensku, keď niekto hovorí „Američan“, myslí tým len obyvateľov Spojených Štátov a my musíme opakovať, že sme takí istí Američania, ako sú oni. Pre nás obyvateľ Spojených Štátov je jednoducho „gringo“. Slovo vzniklo v španielsku, keď niekomu nerozumeli, hovorili, že je Grék, po španielsky „griego“. Neskôr sa slovo zmenilo na „gringo“. V Latinskej Amerike veríme, že slovo „gringo“ vzniklo v Mexiku počas vojny medzi Spojenými  Štátmi a Mexikom, (Mexičania vtedy prišli o polovicu svojho územia), keď Mexičania kričali na vojakov Spojených štátov „Green go home“ a potom ich volali len gringo, ale uniformy vojakov v tej vojne boli modré. V staršej španielskej literatúre sa používalo slovo „gringo“ v zmysle cudzinec.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak že my sme Američania a obyvateľ Spojených Štátov je „gringo“ a gringos sú tiež blondiaci (tak možno aj vy J ).  

Osobný kontakt

Normálny spôsob pozdravu medzi rodinou a dobrými kamarátmi je „abrazo“ - objatie. Abrazo býva krátke, ale ak sa stretnete po dlhom čase s rodinou, alebo s priateľmi, môže trvať dlho a byť silné, veľmi silné (povedzte to mne pri každej návšteve Peru). Ženám dáš okrem toho jeden bozk na líčko. Okrem toho, keď sa ľudia rozprávajú, často aj sa dotýkajú. Keď som na Slovensku skončil vysokú školu, odišiel som s manželkou a malým synom bývať do Peru na 5 rokov. Keď som sa vrátil stretol som sa so švagrom, ja som ho išiel objať a on mi dal ruku a som si uvedomil: vitaj naspäť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľudia chcú byť spolu

Často sa navštevujú. Keď som prišiel do Peru aj s turistami, na letisko prišlo pre nás viac ako 20 ľudí. Keď sme chodili po pamiatkach v Lime spolu s nami chodilo aj 10 ľudí z mojej rodiny. Za par dní doma vidím blízku aj vzdialenú rodinu. Môj syn sa ma raz spýtal: Tato prečo v Peru je každý deň nejaká oslava?

Optimizmus

Keď v Peru stretnem niekoho a spýtam sa: „Ako sa máš?“ Odpoveď je vždy: „Dobre, super“, alebo niečo podobné. Neskôr sa dozviem, že až tak dobre nie je. Myslím si, že keď ľudia takto odpovedajú pomáha  im to cítiť sa lepšie a nemyslieť toľko na vlastné problémy. Podľa svetových rebríčkov patria ľudia z Latinskej Ameriky medzi najšťastnejších ľudí sveta. Keď vidím aké majú skutočné problémy, nechce sa mi to veriť. Ja si myslím, že žiť šťastne je voľba, každodenná voľba a v Latinskej Amerike si vedia vybrať. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poďme tancovať

Ľudia v Latinskej Amerike sme „tancujúci“ národ na rozdiel od Slovákov, ktorí podľa mňa oveľa častejšie spievajú. U nás často chodíme tancovať. Na rodinných oslavách som videl aj moju 90 ročnú babku ešte s chuťou tancovať tak isto, ako môjho synovca, ktorý vtedy mal dva či tri roky.

Stretneme sa o 16:00

Čas u nás v Peru plynie iným tempom, ako sme zvyknutí tu na Slovensku. Keď u nás niekoho pozvú napríklad o 16:00 na detskú oslavu, nikto neočakáva, že naozaj prídete o štvrtej. Keď sme bývali v Peru, s manželkou sme prišli presne na nejakú pozvánku a videli sme, ako domáci ešte dokončievali posledné veci a išli sa sprchovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sme ešte študovali na Slovensku, kamarát z Panamy, ktorý mal frajerku z NDR mi žartom povedal: Ja nechápem túto Nemku, pozvú nás na 19:00 a sa ja o 19:00 začnem sprchovať a ona zúri.  

Naše zdravie

Podľa mňa tieto rozdiely najlepšie vystihol doktor po narodení môjho syna v Bratislave. Keď sme doma prečítali lekársku správu našli sme tam: Matka zdravá - otec z Peru...

Moja manželka zvykne hovoriť, že ani matka nemôže byť veľmi zdravá, keď otec je z Peru.

Keď moje deti reagujú na nejaké situácie tak, ako by som reagoval ja, poviem im, že asi nie sú veľmi zdravé ... 

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Carlos Arturo Sotelo Zumarán

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  16x

Prišiel som na Slovensko študovať pred viac ako 30 rokmi a potom som sa vrátil do Peru, žil som istý čas v Mexiku, ale nakoniec som sa s rodinou rozhodol vrátiť na Slovensko, kde som nepretržite 10 rokov. Som majiteľ CK Eslovaquia travel a sprevadzam krajiny Latinskej Ameriky: Peru, Bolivía Ekvador, Mexiko, Guatemala, Čile, Argentina, Belize a Honduras. Som byvali majiteľ peruánskej reštaurácie CASA INKA v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Peru - InkoviaDobývanie PeruPeru - zvyky a kultúraPeru - GastronomiaSlovensko a JaPeru - Mesta a PamiatkyPeru - CestopisyAmazonský pralesOpera a kultúraNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu